Kategoriler

Yönlendirici Kodların (META-TAG) Haksız Rekabet Kapsamında Değerlendirilmesi

Kurumsal satışlar için satış temsilcilerimizle irtibata geçiniz.

350,00 245,00
175,00 122,50
227,50 159,25

Toplam

Yazar : Av. Arb. Uğur Atakan Koçak
Basım Tarihi : Haziran 2025
Sayfa Sayısı : 117
Kağıt Türü : 1. Hamur
Kapak Türü : Karton
Basım Yeri : İstanbul
ISBN : 978-625-6580-88-6
ISBN (Online) : 978-625-6580-89-3
Boyut : 16 x 23
Dili : Türkçe
Dijital ticaret alanında rekabet, görünmez kod satırlarında başlamaktadır. Bu eser, web sayfalarının arama motoru sıralamalarını etkilemek amacıyla kullandığı yönlendirici kodların (meta tag) haksız rekabet hukuku bakımından doğurduğu sonuçları sistematik biçimde irdelemektedir. Türk Ticaret Kanunu’nun ilgili maddeleri ile 6502 ve 6563 sayılı kanunlardaki düzenlemeler, Yargıtay içtihatları ve karşılaştırmalı hukuk kararları ışığında analiz edilerek, meta etiket kullanımının dürüstlük kuralına aykırı hâlleri doktrinsel ve yargısal verilerle ortaya konulmuştur. Çalışma, anahtar kelime gaspı, spamdexing, robots.txt manipülasyonu ve marka adlarının gizli kullanımı gibi pratik uygulamaları hukuki niteliği, dava türleri, görevli ve yetkili mahkemeler, delil tespiti ile ihtiyati tedbir seçenekleri yönünden incelemektedir. Ayrıca yapay zekâ temelli gözetim mekanizmaları ve blok‑zincir destekli delil koruma modelleri gibi ileri teknik araçların hukukî adaptasyonuna ilişkin öneriler sunulmuştur. Ayrıca okuyucu, meta verilerin ticari itibarı, müşteri kararlarını ve piyasa düzenini nasıl etkilediğini somut olaylar üzerinden görecek; haksız rekabetin tespiti, önlenmesi ve tazmini süreçlerinde uygulanabilecek stratejik adımları öğrenme imkânı bulacaktır. 


İÇİNDEKİLER

KİTAP HAKKINDA III
ÖNSÖZ V
ÖZET VII
ABSTRACT IX
KISALTMALAR LİSTESİ XV
ÇİZELGELER LİSTESİ XVII
I. GİRİŞ 1
II. GENEL OLARAK HAKSIZ REKABET 3
A. Haksız Rekabetin Tanımı ve Unsurları 3
1. Haksız Rekabetin Tanımı 3
2. Haksız Rekabetin Unsurları 4
a. Dürüstlük kuralına aykırılık 4
b. Dürüstlük kuralına aykırılığın rakipler, tedarik edenler ve müşteriler arasındaki ilişkileri etkilemesi 6
c. Zarar veya zarar tehlikesi 6
B. Haksız Rekabetin Hukuki Niteliği 7
C. Haksız Rekabetin Rekabet Hukukundan Farkı 7
D. Haksız Rekabete İlişkin Hukukumuzdaki Düzenlemeler 8
1. Anayasa 8
2. Türk Medeni Kanunu 9
a. Temel hukuki ilkeler ve dürüstlük 9
b. Kişilik haklarının korunması 10
3. Türk Borçlar Kanunu 11
4. Türk Ticaret Kanunu 12
5. Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun 12
6. Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun 13
E. Başlıca Haksız Rekabet Halleri 14
1. Dürüstlük Kuralına Aykırı Reklamlar ve Satış Yöntemleri ile Diğer Hukuka Aykırı Davranışlar 15
a. Kötüleme 15
b. Gerçek dışı veya yanıltıcı bilgi verme 17
c. Abartma (olduğundan daha iyi gösterme) 18
ç. Sahip olunmayan paye, diploma, ödül veya yetenekleri kullanarak tüketiciyi yanıltma 18
d. İltibas (karıştırma) 19
e. Karşılaştırmalı reklamlarla haksız rekabet 20
f. Birden fazla kez tedarik fiyatının altında satışa sunma 21
g. Ek edimlerle tüketiciyi yanıltma 23
h. Müşterinin karar verme özgürlüğünü saldırgan satış yöntemleriyle sınırlandırmak 24
i. Ürün, iş ürünü veya faaliyetlerin niteliği hakkında yanıltıcı ve eksik bilgi verme 25
j. Tüketici kredileri, taksitli veya benzeri satışlarda tüketiciyi yanıltma veya aldatma 25
2. Sözleşme İhlaline veya Feshe Yöneltme 27
a. Müşterileri başkalarıyla yaptıkları sözleşmelere aykırı davranışlara yöneltmek 28
b. Çalışanlara haksız çıkar sağlama veya teklif etme 28
c. İşletme çalışanlarını üretim veya iş sırlarını açıklamaya veya ele geçirmeye teşvik etmek 29
ç. Alıcı veya kredi alan kişiyi, sözleşmeden caymaya veya sözleşmeyi feshetmeye teşvik etmek 30
3. Başkalarının Emek Ürünlerinden İzinsiz Faydalanma 31
4. Üretim ve Meslek Sırlarının Hukuka Aykırı Şekilde Açıklanması 32
5. İş Koşullarına Aykırı Davranışlar 33
6. Haksız Rekabet Yaratacak Şekilde Genel İşlem Koşullarını Kullanma 33
F. Haksız Rekabetin Varlığı Halinde İzlenecek Hukuki Yollar 34
1. Tespit Davası 34
2. Önleme ( Men ) Davası 35
3. Eski Hale İade ( Ref’i ) Davası 36
4. Tazminat Davaları 37
a. Maddi tazminat davası 37
b. Manevi tazminat davası 38
5. Haksız Rekabet Halinde Uygulama Alanı Bulabilecek Geçici Hukuki Korumalar 38
a. İhtiyati tedbir 38
b. Delil tespiti 40
III. YÖNLENDİRİCİ KODLAR 43
A. Elektronik Ortam Kavramı 43
B. Yönlendirici Kodlar (Meta Tag) 45
1. Tanımı 45
2. Yönlendirici Kodların Kullanımı 49
3. Yönlendirici Kodların Türleri 51
a. Başlık etiketi (title tag) 51
b. Açıklama etiketi (description tag) 52
c. Anahtar kelimeler etiketi (keywords tag) 52
ç. Robot etiketi ( robots tag) 53
4. Anahtar Kelimeler (Adwords/Keywords) 53
a. Tanımı ve kullanımı 53
5. Markaların Yönlendirici Kod Olarak Kullanımı 55
6. Yönlendirici Kodların Haksız Rekabet Oluşturma Potansiyeli 57
a. Anahtar kelime kullanımının haksız rekabet kapsamında değerlendirildiği haller 63
b. Arama motoru optimizasyonu (SEO) ve spamdexing 65
c. Robots.txt ve robots meta etiketlerinin haksız rekabet kapsamında değerlendirilmesi 67
7. Türk Hukukunda Yargı Kararları Işığında Yönlendirici Kodlara İlişkin Düzenlemeler 69
8. ABD'de Yönlendirici Kodlar ile İlgili Verilmiş Olan Başlıca Kararlar 71
C. Haksız Rekabet Teşkil Eden Yönlendirici Kodların Tespiti İçin Uygulanabilecek Alternatif Çözüm Yolları 73
1. Manipülatif Yönlendirici Kodlara Karşı Arama Motoru Çözüm Yöntemleri 75
2. Yapay Zeka Kullanımı 76
3. Blok Zincir Tabanlı İzleme Sistemi 79
4. Algoritmik İzleme ve Uyarı Sistemi 81
IV. SONUÇ 85
V. KAYNAKÇA 91
ÖZGEÇMİŞ 99